X

معرفی واحد هماهنگی

مسئول واحد

مسئول واحد : خانم دکتر ساناز اعظمی   

مرتبه علمی: دانشیار   

رشته تحصیلی: دکترا تخصصی بهداشت جامعه

 

شماره تماس :08433223083

 

 

پست الکترونیک : aazami_s@medilam.ac.ir 

آیین نامه دفاتر توسعه آموزش

مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ( EDC) بعنوان مغز متفکر دانشگاه ، مسئولیت ارتقای کیفی آموزش را در دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کشور بعهده دارند . ایفای این نقش حساس مستلزم وجود ساز و کار دائمی در دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی است افعلیت های توسعه آموزش در تمامی ارکان آموزش دانشگاه تسری یابد . در راستای تحقق اهداف فوق ، به موجب این آیین نامه شرح وظایف مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی و دفاتر توسعه آموزش ( EDO) دانشکده ها و مراکز آموزشی - درمانی و شرایط ایجاد دفاتر مذکور و نحوه تعامل آنها با مراکز مطالعات بشرح زیر تبیین می گردد .
ماده 1 - تعاریف
منظور از مرکز مطالعات در این آیین نامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه و مراد از دفتر توسعه ، دفتر توسعه آموزش دانشکده ها یا مراکز آموزشی - درمانی است .
ماده 2 - وظایف و فعالیت های اصلی مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاهها بشرح زیر است :
1. هدایت ، هماهنگی ، اجراء و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه در محدوده اختیارات دانشگاه ، مطابق با ضوابط شورایعالی برنامه ریزی
2. سازماندهی ، برنامه ریزی ، اجراء و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضای هیئت علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی
3. هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی برای توسعه و ارتقای کیفیت اموزش دانشگاه
4. سازماندهی ، اجراء و نظارت بر ارزشیابی اعضای هیئت علمی و فرایند های یاددهی - یادگیری
5. هدایت و نظارت بر فرایند های ارزشیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقای کیفی آزمونها
6. هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی مراکز مهارت های بالینی دانشگاه
7. سازماندهی و نظارت بر فرایند های شناسایی ، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان
8. هدایت ، تصویب ، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در پژوهش در آموزش
9. هدایت و نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الکترونیکی دانشگاه
10. هدایت ، هماهنگی ، تسهیل ، نظارت و ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی بر اساس آیین نامه مربوطه
11. نظارت بر عملکرد و هماهنگ نمودن فعالیت های دفاتر توسعه آموزش تابعه
12. ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه به مراجع ذیربط
13. ارائه مشاوره در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه
14. شرکت در جلسات ، شوراها و کمیته ها بر اساس ضوابط و مقررات
 
ماده 4 - شرح وظایف دفاتر توسعه عبارتند از :
1. همکاری در ارتقای توانمندی های اعضای هیئت علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی
2. همکاری در اجرا و ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی اعضای هیئت علمی و فرایندهای آموزش در دانشکده یا مرکز آموزشی درمانی مربوطه
3. ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرح های پژوهش در آموزش
4. ارائه مشاوره در حیطه های مختلف فرایند یاددهی - یادگیری ، اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی به گروههای آموزشی و اعضای هیئت علمی دانشکده یا مراکز آموزشی درمانی مربوطه
5. شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی دانشکده
 
ماده 5 -مدیر دفتر توسعه دانشکده توسط رئیس دانشکده و با هماهنگی مدیر مرکز مطالعات از بین اعضای هیئت علمی همان دانشکده تعیین می شود .

ماده 6-مدیر دفتر توسعه مراکز آموزشی درمانی ، معاون آموزشی آن مرکز است .

ماده 7 - مدیر دفتر توسعه بایستی بعنوان عضو شورای آموزشی دانشکده در جلسات شورا مشارکت فعال داشته باشد.
 
ماده 8 - گرچه دفاتر توسعه از نظر ساختاری تابعه دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی مربوطه هستند ولی بمنظور همسو سازی سیاست ها و برنامه ریزی ارتقای کیفی آموزش دانشگاه ، کلیه فعالیت های دفاتر توسعه با هماهنگی و نظارت مرکز مطالعات دانشگاه انجام می شود .
 
ماده 9 - معاون آموزشی دانشگاه بایستی تشکیلات مناسب و مورد نیاز مرکز مطالعات و دفاتر توسعه را جهت تصویب به هیئت امنای دانشگاه پیشنهاد نماید .
 
ماده 10 - این آیین نامه با 10 ماده و یک تبصره در دویست و یکمین جلسه مورخ 18/12/88 شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور تصویب و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا و جایگزین آین نامه ها و دستور العمل های قبلی است